9 Eylül 2011 Cuma

İŞLETME DERSİ NOTLARI

İŞLETMECİLİK

İŞLETMECİLİK NEDİR ?

Kişilerin ihtiyaçlarını karşılamak maksadı ile üretim faktörlerini uyumlu bir biçimde bir araya getirerek mal ve hizmet üretmek, pazarlamak için faaliyette bulunan kuruluştur. Amaç kar etmektir.

İşletmeler niçin kurulur - İşletmelerin kuruluş amaçları :

1- Kar elde etmek
2- topluma hizmet vermek
3- En önemli amacı varlığını sürdürebilmek
4- bağımsız, tek başına çalışma arzusu
5- Sosyal prestij

Üretim Faktörleri :

1-Doğa
2- Emek
3- Sermaye
4- Girişimci
5- Teknoloji
6- Bilgi

İşletmecilik İle İlgili Temel Kavramlar :

En önemlisi, İHTİYAÇLARdır.
Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi
basit ihtiyaçlar, bunlar birincil ihtiyaçlar grubundadır.
Sosyal ve psikolojik ihtiyaçlar, bunlar da ikincil ihtiyaçlar grubundadır.

İhtiyaçların karşılanmasında sunulan ürünler mal ve hizmetlerdir.

İşletme Çeşitleri :

Üretim firmaları ve Hizmet firmaları olmak üzere ikiye ayrılır. Üretim firmaları sermaye yoğun firmalardır. Hizmet firmaları ise çalışan yoğun firmalardır.

HİZMETLERİN ÖZELLİKLERİ :
1- Soyutluk
2- Heterojenlik
3- Depolanamama
4- Üretim ve tüketimin yapıldığı ortam

Hizmet sektörünün hızlı gelişmesinin sebepleri nelerdir ?

1- Net gelirin yüksek olması
2- Değişen yaşam koşulları ve demografik yapı
3- Karmaşık ürün ve teknolojiler
4- Uzman desteğine ihtiyacın artışı
5- Hizmet pazarlarına giriş engellerinin azalması

İşletmelerde sistem yaklaşımı :
İşletme fonksiyonları ;

1- Pazarlama
2- Üretim
3- Finansman
4- Muhasebe
5- Yönetim
Bu faktörlerin aralarındaki iletişim de çok önemlidir.

YÖNETİM

Yönetim, başkaları vasıtası ile iş sürdürmek veya gördürmek anlamına gelir. Ayrıca çalışanların davranışlarını örgütsel amaçlara ulaştırmak için yönlendirmektir.

Örgüt, çevreden girdi alıp çevreye çıktı sunan ve alt sistemlerden oluşan sosyal bir sistemdir. İşletmeler birer örgüttür.

Yönetici, başkaları vasıtası ile iş gördüren kişiye verilen isimdir.

Yönetim Piramiti :

Piramitin en üstünde tepe yöneticiler vardır. Onun altında orta kademe yöneticiler vardır. Bunlar köprü görevi görürler. Onun altında alt kademe yöneticiler vardır. İş yapanlarla en çok onlar görüşme içerisinde olur. Onların da altında muttap olan yöneticiler vardır.

Yönetici yetenekleri :
1- Bireylerarası
2- Teknik
3- Yönetimsel
4- Kavramsal

Yöneticinin rolleri :

1- Karar temelli olmalı
2- Bilgi temelli olmalı
3- Bireylerarası olmalı

Planlama :

Ne ?
Ne zaman ?
Nasıl ?
Nerede ?
Kim tarafından ?
Bunlara karar verebilmek ve bu süreci yönetebilmektir.

Planlama süreci :

Vizyonun belirlenmesi,
Öngörü,
Hadef ve amaçların belirlenmesi,
Misyonun belirlenmesi,
Rekabet analizi,
Eylem planı ile toplam süreçtir.

VİZYON :

Vizyon, mevcut gerçekler ile gelecekte beklenen koşulları birleştirerek işletme için arzu edilen bir gelecek imajı yaratmaktır.
Organizyonun ulaşmak istediği geleceğin bir resmidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder